No właśnie. Działa czy nie działa?

 

Nie będę tu pisał czym jest BCAA bo to każdy ćwiczący wie. A jeśli nie to "wujek Google" pomoże. Postaram się dać odpowiedź na pytanie o zasadność stosowania tego suplementu, bo spotkać możemy różnych - zarówno takich, którzy nie wyobrażają sobie treningu bez łyknięcia wcześniej BCAA, jak i takich, którzy uważają, że to tylko niepotrzebne uszczuplanie swojego portfela.

 

Anabolizm, katabolizm i regeneracja. Te trzy hasła pierzemy pod lupę a propos suplementacji BCAA

 

Posłużę się tu badaniami z 2018 roku opublikowanymi w Journal of the International Society of Sports

Dotychczasowe badania nad BCAA, które spowodowały zachwyt tym suplementem opierały się na doświadczeniach przeprowadzonych na zwierzętach, a dokładniej na szczurach. Najnowsze badania wykazały, że syntezy białek mięśniowych u szczurów mają ograniczone znaczenie dla reakcji ludzi, a regulacja syntezy białek mięśniowych różni się pod wieloma względami. Jeśli więc ktoś próbuje zaczynać dyskusję od tego tematu, można to wsadzić między bajki.

 

Nie przynudzając i nie wdając się w szczegóły opublikowanych w 2018 roku badań przedstawię tu tylko najważniejsze wnioski z nich płynące:

 

1. BCAA nie działa w sposób anaboliczny (wpływający na przyrost tkanki mięśniowej) czy to we wlewach dożylnych, czy to suplementacji doustnej. Natomiast nieumiejętne suplementowanie leucyny (jednego składowego BCAA) może przyczynić się do utrzymywania się stanu katabolicznego w organizmie.

2. Suplementacja BCAA na redukcji prawdopodobnie nie pomoże nam w zachowaniu masy mięśniowej, natomiast może się przyczynić do spowolnienia spalania tkanki tłuszczowej.

3. BCAA może być wykorzystywane do wzbogacenia białka serwatkowego, dla sportowców, u których kontrola wagi jest kluczowa, np u skoczków narciarskich.

4. Suplementacja BCAA może przyczynić się do zmniejszenia kumulacji kwasu mlekowego, w przypadku długotrwałego wysiłku, co może z kolei przełożyć się na nasze samopoczucie pod kątem zmniejszenia boleści mięśni, zwanych zakwasami.

 

Podsumowując:

BCAA według najnowszych badań nie ma działania anabolicznego w stosunku do naszych mięśni, nie pomaga też w regeneracji pod kątem przeciwzmęczeniowym. Może poprawić samopoczucie po wysiłku, natomiast nie jest to takie uczucie, jakiego byśmy potrzebowali.

Tyle, w baaaardzo dużym skrócie. Zainteresowanych tematem zachęcam do szperania w internecie. Ze swojej strony gdybym miał się uplasować w jednej z dwóch grup wspomnianych na początku - zdecydowanie zaliczam się do tych, którzy uważają, że stosowanie BCAA wpływa głównie na uszczuplenie mojego portfela. Nie stosuję - nie zachęcam.

 

 

 

 

 

 

BCAA - czy warto?

19 listopada 2017

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba