Od ilości suplementów diety dostępnych na rynku można dostać bólu głowy. Jesteśmy nimi atakowani w reklamach telewizyjnych, w aptekach, w sklepach internetowych dla sportowców i podczas rozmów w szatni na siłowni. Prawie każdy trenujący przed lub po treningu wrzuca jakiś proszek do bidonu i potrząsając nim tworzy cudowną miksturę, bez której efektywność jego treningów byłaby bliska zeru.

 

Jak to jest naprawdę z tymi suplementami, działają, czy nie działają? I które wybrać jeżeli już coś mamy wybierać?

Nie będę tu opisywał wszystkich dostępnych na rynku suplementów przeznaczonych dla osób ćwiczących na siłowni. Zwrócę uwagę na dwa istotne szczegóły.

 

Pierwszy to taki, że żaden suplement nie zastąpi odpowiednio zbilansowanej diety. Co więcej, większość, składników służących do prawidłowego funkcjonowania organizmu i jego rozwoju wskutek aktywności fizycznej jesteśmy w stanie dostarczyć w diecie - odpowiednio zbilansowanej.

Drugi to zdrowy rozsądek. Pamiętajmy, że producenci suplementów żyją z tego, że je produkują i nam sprzedają, a opisy o niezwykłych właściwościach danego produktu to w dużej części działania marketingowe. Nie oznacza to oczywiście, że są tam same kłamstwa. Z pewnością sporo tych suplementów ma takie działanie jak jest opisane. Tylko czy rzeczywiście jest ono nam potrzebne?

 

Chcę się tu skupić na takich elementach z naszej piramidy żywieniowej, których mimo prób, dostarczyć nam jest trudno nawet w odpowiednio zbilansowanej diecie, bądź też inaczej mówiąc, dostarczamy ich w niej zbyt mało. A więc po kolei jest to:

1. magnez

2. witamina D

3. kwasy omega 3

Dalej niektórzy wymieniają tutaj białko, mając na myśli białko "w proszku". Ze względu na wygląd można je posadzić  na półce z suplementami, jednak pamiętajmy, że w sensie ścisłym białko to nie suplement diety, a makroskładnik. Bez względu na to czy jest ono w proszku, czy pochodzi np. ze spożywanej piersi kurczaka - białko to białko.

I jeśli jesteśmy już przy temacie białka i suplementów to tutaj wymienił bym:

4. kreatyna

5. beta-alanina

6. cytrulina

Nie będę tu opisywał działania poszczególnych suplementów, gdyż na każdy z nich należałoby przeznaczyć osobny artykuł. Jest też dużo informacji na ten temat w internecie.

 

Uzbierało się aż sześć. Ale spokojnie - nie wszystko, nie dla wszystkich. To jakich suplementów jako osoba trenująca będziesz używać w dużej mierze zależy od Twojej aktywności fizycznej i poziomu wytrenowania. Jeśli jesteś osobą początkującą skup się na swojej diecie, aby była odpowiednio zbilansowana kalorycznie i makroskładnikowo, dbając, aby nie zabrakło w niej magnezu, witaminy D (tutaj należy zaznaczyć, że przy odpowiednim nasłonecznieniu ilość witaminy D, która jest wytwarzana w skórze, jest na tyle wystarczająca, że nie trzeba czerpać jej dodatkowo ze źródeł pokarmowych) oraz kwasów omega 3. Na te pozostałe wymienione przeze mnie - przyjdzie czas.

 

 

 

 

 

 

Jakie suplementy?

04 grudnia 2017

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba