RODZAJE BIAŁEK

Białka dzielimy na wolnowchłanialne oraz szybkowchłanialne.

Białka wolnowchłanialne to te, które uwalniają powoli i stopniowo aminokwasy do krwi. To sprawia, że katabolizm zostaje zatrzymany przez pewien czas. Stosowanie tego rodzaju białek wydaje się najrozsądniejsze, ponieważ w trakcie snu nasila się kortyzol, czyli hormon stresu odpowiedzialny za katabolizm.

Białka szybkowchłanialne charakteryzują się bardzo szybkim wchłanianiem przez organizm. Wykorzystując tę cechę, należy bezpośrednio po treningu dostarczyć białko w celu odżywienia naszych mięśni. Białko szybkowchłanialne może być także stosowane przed treningiem oraz rano, zaraz po przebudzeniu.

 

BIAŁKA WOLNOWCHŁANIALNE:

 

1. Micelarna kazeina to naturalna, niezdenaturyzowana forma kazeiny znajdującej się w mleku. Uważa się, że jest jedynym białkiem, które działa antykatabolicznie i zapobiega rozpadowi tkanek mięśniowych. Jest bardzo bogatym źródłem białka, które odżywia mięśnie jeszcze długo po tym, jak białka serwatki przestają działać, wywołując najlepszą retencję i utylizację azotu. Kazeina zapewnia stałe uwalnianie aminokwasów do krwi, co czyni ją idealnym środkiem do walki z katabolizmem. Biorąc pod uwagę jej długi czas wchłaniania, kazeina jest świetnym rozwiązaniem nie tylko antykatabolicznym, ale także odżywczym dla ciała, gdyż może odżywiać mięśnie przez długi czas.

2. Owoalbumina to białko jaja – standardowe i łatwo dostępne źródło białka. Izolat tego białka to beztłuszczowe źródło białka. Zawiera największy z możliwych stopień wydajności białka, co czyni go białkiem wzorcowym. Owoalbumina jest uważana za najlepsze źródło białka działające anabolicznie.

3. Koncentrat białek serwatkowych (WPC) to najbardziej znana i najpopularniejsza forma białka na rynku suplementów. Koncentrat białek serwatkowych zawiera optymalne proporcje aminokwasów oraz peptydów. Białko to podnosi w organizmie poziom glutationu (świetnego przeciwutleniacza i detoksykanta).

4. Izolat białka sojowego zawiera pełen zestaw aminokwasów egzogennych w proporcjach i ilościach zbliżonych do zapotrzebowania naszego organizmu. Wzmacnia odporność, kości oraz reguluje gospodarkę hormonalną. Podnosi także aktywność insuliny oraz hormonów tarczycy, co przyczynia się do skuteczniejszej utraty tkanki tłuszczowej. Izolat białka sojowego przeciwdziała tworzeniu zmian miażdżycowych. Białko to może obniżać poziom cukru we krwi.

5. Kazeinian wapnia to białko, które należy do grupy białek wolno przyswajalnych. Jego spożycie powoduje utrzymanie przez długi czas podwyższonych wartości wolnych aminokwasów, niezbędnych do rozwoju tkanki mięśniowej. Kazeinian wapnia potęguje przyrost siły, pomaga budować i regenerować tkankę mięśniową.

6. Izolat białek mleka zawiera wszystko, co najlepsze w mleku, bez zbędnej laktozy, cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera sprzężony kwas linolenowy (CLA), peptydy glutaminy oraz laktoferynę, czyli najlepiej przyswajalne żelazo. Wykazuje także silne działanie bakteriobójcze.

 

BIAŁKA SZYBKOWCHŁANIALNE:

 

1. Izolat białek serwatkowych to najczystsza dostępna forma białka serwatki. Nie posiada tłuszczu. Izolat białek serwatkowych, dzięki swojej czystości i braku laktozy, jest bardzo dobrze trawiony. Cechuje się wysoką wchłanialnością. To zapewnia natychmiastowe wchłanianie aminokwasów do krwiobiegu.

2. Hydrolizat białek serwatkowych charakteryzuje się bardzo wysoką wartością biologiczną. Bardzo szybka przyswajalność hydrolizatu białek serwatkowych sprawia, że aminokwasy są bardzo szybko wchłaniane do krwiobiegu. Ponadto świetnie stymuluje produkcję insuliny (hormonu anabolicznego).

 

 

Wybierając białko dla siebie, warto sobie odpowiedzieć na pytanie: na czym nam zależy? Jeżeli chcemy profilaktycznie odżywiać nasze ciało, warto wybrać białka wolnowchłanialne, gdyż dostarczą niezbędnych składników na cały dzień. Osoby o dłuższym stażu treningowym posiadają białka zarówno wolno- jak i szybkowchłanialne. Należy pamiętać o tym, że suplementy białkowe nie mogą zastąpić diety, a jedynie ją wspomóc.

 

 

AMINOKWASY to cegiełki, z których zbudowane są wszystkie białka ustrojowe. Jest to więc podstawowy budulec masy mięśniowej. Aminokwasy wykazują działanie anaboliczne i anty-kataboliczne, stymulują układ hormonalny. Po wysiłku przyspieszają regenerację mięśni. W określonych sytuacjach zostają wykorzystane do celów energetycznych.

Białko które spożywamy, jest wpierw rozbijane na aminokwasy. Tutaj znajdujemy podstawową różnicę miedzy białkiem i aminokwasami, ponieważ aminokwasy w postaci suplementu diety zaczynają pracę nawet już po kilku minutach od spożycia (na pusty żołądek). W przypadku białka (np. odżywka białkowa, mięso) czas ten jest zdecydowanie dłuższy, ze względu na trawienie i przyswajanie. Aminokwasy dostępne w sprzedaży jako suplementy są przygotowane już tak, aby działać natychmiast, bez strat czasu i energii potrzebnych na trawienie.

 

PODZIAŁ AMINOKWASÓW:

1. Aminokwasy egzogenne nie są syntetyzowane w organizmie, muszą zatem zostać dostarczane w pożywieniu. Do tej grupy należy 9 aminokwasów: fenyloalanina, izoleucyna, lizyna, metionina, treonina, tryptofan, walina i histydyna (zaliczana również do grupy aminokwasów względnie endogennych).

2. Aminokwasy endogenne (niezbędne) są syntetyzowane w organizmie ludzkim, w stopniu wystarczającym. Do tej grupy należą: alanina, cysteina, glicyna, glutamina, asparagina, prolina i tyrozyna oraz kwas glutaminowy i kwas asparaginowy.

3. Aminokwasy względnie egzogenne są rodukowane wewnątrz organizmu, lecz czasami występuje ich niedobór i konieczne jest ich uzupełnienie z zewnątrz, np. w postaci suplementu. Do aminokwasów względnie egzogennych zalicza się m.in.: argininę i histydynę. Naturalnym źródłem argininy i histydyny są pokarmy zawierające białko. Znajdziemy je także w odżywkach proteinowych, suplementy anty-katabolicznych, reduktorach tłuszczu.

 

 

 

 

 

 

Kilka słów na temat białka (białek)

22 września 2018

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba