W ciele człowieka występują trzy rodzaje tkanki mięśniowej - są to mięśnie poprzecznie prążkowane - i tu dzielimy je na szkieletowe i mięśnie serca - oraz mięśnie gładkie. Bez względu na rodzaj włókien mięśniowych, ich fizjologia jest taka sama - mięśnie pracując kurczą się i rozciągają.

Występują dwa rodzaje włókien mięśniowych – wolnokurczliwe i szybkokurczliwe.

Podział na włókna szybko i wolnokurczliwe odpowiada przydatności włókien dla człowieka i sposobu jego poruszania się.

 

Włókna wolnokurczliwe nazywane są także włóknami czerwonymi ze względu na ich barwę, a także włóknami typu I. Przystosowane są do długiej pracy i małego, bądź średniego wysiłku. Jak sama nazwa wskazuje - kurczą się powoli i siła ich skurczu jest niewielka

Włókna szybkokurczliwe to inaczej włókna białe, lub inaczej włókna typu II. Przystosowane są do dużego wysiłku, kurczą się szybko, a siła skurczu jest duża. Konsekwencją tego jest szybsze zmęczenie tych włókien, a więc praca krótkotrwała. Włókna mięśniowe typu II dzielą się na włókna typu IIa i IIb. Gdyby porównać włókna typu IIa z włóknami wolnokurczliwymi i typu IIb, to w tym porównaniu znalazłyby się pośrodku, jeśli chodzi o ich kurczliwość.  Kurczą się bowiem szybciej i mocniej niż wolnokurczliwe, ale wolniej i słabiej niż typu IIb. Stąd wynika wniosek, że włókna mięśniowe przystosowane do ciężkiej pracy to włókna typu IIb - duży wysiłek okupiony jest jednak szybkim ich zmęczeniem.

 

To, że każdy z nas jest inny pod względem wzrostu, masy ciała, wyglądu zewnętrznego, charakteru, itd.  - wszyscy wiemy. Warto tu zwrócić uwagę, że jesteśmy też inni pod względem występowania u nas wymienionych wyżej włókien mięśniowych. Występują one u różnych osób w różnych proporcjach. Decyduje o tym genetyka.

Nie istnieją mięśnie stworzone tylko z jednego typu włókien, ponieważ każdy z nich jest mieszanką. W niektórych jednak dominuje ich konkretny rodzaj. Kompozycja włókien mięśniowych każdego mięśnia jest u ludzi indywidualna, różnice wahają się między 5 a 10%.

I tak - osoba, która ma więcej włókien wolnokurczących się, będzie lepszym zawodnikiem w takich sportach jak biegi, kolarstwo, wioślarstwo - przewaga bowiem włókien I typu sprzyja wysiłkowi długodystansowemu. Warto tu wspomnieć, że oprócz cech związanych z kurczliwością włókna te są lepiej ukrwione, lepiej dotlenione, mają duże i liczne mitochondria.

Z kolei osoba mająca więcej włókien szybkokurczliwych będzie lepsza w sportach, gdzie wymagany jest duży, szybki wysiłek, a więc np. sporty lekkoatletyczne czy gry zespołowe. W sportach siłowych natomiast najlepszym zawodnikiem będzie ten, którego organizm posiada najwięcej włókien typu IIb.

 

Jak zatem informacje o rodzajach włókien mięśniowych przenieść na nasze trenowanie na siłowni? Trzeba na początek przyjrzeć się z jakich rodzajów włókien zbudowane są poszczególne mięśnie. Oczywiście, że genetyka-genetyką i różnice między poszczególnymi osobnikami są, podobnie zresztą jak cele treningowe, które determinują nas do wykonywania konkretnych ćwiczeń z konkretną ilością powtórzeń, no ale jakieś ogólne normy możemy przyjąć. Wygląda to mniej więcej tak:

1. Mięśnie klatki piersiowej to 60% włókien szybkokurczliwych, a więc oscylujemy tu wokół mniejszej ilości powtórzeń, ale z większym ciężarem.

2. Biceps w większości składa się z włókien wolnokurczliwych, a więc lubi większą ilość powtórzeń z mniejszym ciężarem.

3. Triceps - przeciwnie - to 67% włókien szybkokurczliwych, a więc oscylujemy to wokół większego ciężaru z mniejszą ilością powtórzeń.

4. Mięśnie naramienne w 40% składają się z włókien szybkokurczliwych, trenując więc tę partię mięśniową skupiamy się wokół mniejszego ciężaru z większą ilością powtórzeń.

5. Najszersze grzbietu to pół na pół jeśli chodzi o stosunek włókien wolnokurczliwych do szybkokurczliwych, dlatego tu najlepiej zachować równowagę powtórzeń do ciężaru.

6. Mięśnie czworoboczne zwane potocznie kapturami to 45% włókien szybkokurczliwych, a więc mniejszy ciężar, więcej powtórzeń.

7. Prostowniki grzbietu trenujamy podobnie jak w przypadku najszerszych grzbietu, tak samo pośladki oraz brzuchaty łydki.

8. Dwugłowe uda to 70% włókien szybkokurczliwych, a więc oscylujemy tu wokół mniejszej ilości powtórzeń z większym ciężarem.

9. Czworogłowe uda składają się z włókien wolnokurczliwych, jak i z szybkokurczliwych, nasz trening powinien więc zawierać zarówno ćwiczenia z większym ciężarem i mniejszą ilością powtórzeń, jak i odwrotnie.

10. Brzuch to przewaga włókien wolnokurczliwych, a więc wykonujemy więcej powtórzeń w serii trenując tę partię mięśniową.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaje włókien mięśniowych

06 września 2017

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba