S.A.I.D. - Specyfic Adaptations to Imposed Demands - specyficzne adaptacje do zadanych wymagań - czyli inaczej mówiąc - nasz organizm dostosowuje się (pod wieloma względami) do wykonywanego wysiłku fizycznego.

Adaptację organizmu ludzkiego wskutek wysiłku fizycznego (treningu) podzielić można na te zmiany, które zachodzą w naszym ciele podczas treningu, oraz te, które są jego następstwem.

Najpierw więc zajmijmy się tym, co dzieje się w naszym ciele podczas treningu. Nasz organizm zostaje poddany ciężkiej i intensywnej pracy, do której zarówno nasze organy, jak i układy muszą się dostosować - lub inaczej mówiąc - wysiłek fizyczny powoduje ciąg zdarzeń w naszym organizmie. Są to adaptacje następujących układów:

1. Układ oddechowy: wskutek wysiłku fizycznego następuje wzrost częstotliwości oddychania, a tym samym zwiększenie wentylacji płuc. Skutkiem jest lepsze natlenienie tkanek naszego organizmu oraz usunięcie dwutlenku węgla.

2. Układ wydalniczy: nasz organizm zaczyna zatrzymywać wodę poprzez wstrzymanie procesu wydzielania moczu.

3. Układ krążenia: nasze serce zaczyna szybciej pracować i przetaczać większą ilość krwi, skutkiem tego jest zwiększenie ciśnienia krwi, dostarczenie większej ilości tlenu do komórek oraz wzrost stężenia kwasu mlekowego w krwi.

4. Układ pokarmowy: przestają być wydzielana soki trawienne, wskutek czego przestajemy odczuwać głód.

5. Układ hormonalny: zostaje zwiększone wydzielanie wielu hormonów, m.in. testosteronu i adrenaliny.

6. Układ nerwowy: zachodzi wiele zmian w układzie nerwowym naszego ciała, jedną ze zmian jest np. pobudzenie kory mózgowej.

 

Wydolność fizyczna ulega zwiększeniu przez wielokrotne powtarzanie danego wysiłku, czyli przez trening. Za każdym razem wysiłek fizyczny pozostawia śladowe zmiany i następstwa w strukturze i czynnościach tkanek. Zsumowanie się tych następstw powoduje adaptację fizjologiczną i strukturalną do danego wysiłku; innymi słowy wykształca się efekt treningowy. Z biegiem czasu możemy zaobserwować takie zmiany jak:

1. Zwiększenie przekroju poprzecznego mięśni, a więc wzrost muskulatury

2. Zwiększenie ilości krwi w krwioobiegu

3. Zwiększenie gęstości kości

4. Poprawienie transportu i wchłaniania tlenu

5. Poprawa koordynacji ruchowej

 

I teraz ważna uwaga. Nasz organizm zaadaptuje się do określonego wysiłku fizycznego... i na tym "koniec", tzn. należy pamiętać, że dostarczanie naszemu ciału tylko jednego rodzaju bodźca w długim okresie czasu, w pewnym momencie przestanie być skuteczne. Inaczej mówiąc - jeśli obciążenie treningowe nie będzie się zmieniać - adaptacja zajdzie tylko w początkowym okresie trenowania i nastąpi efekt stagnacji.

Dlatego, aby trening był skuteczny, konieczne jest zwiększanie bodźca treningowego. Zwiększamy go poprzez takie działania jak: progres obciążenia, zwiększenie ilości powtórzeń i serii, wprowadzanie nowych ćwiczeń, wprowadzanie nowych metod treningowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

SAID - czyli adaptacja organizmu

27 września 2017

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba