Rodzaj treningu cross wielu wydaje się wymagający i rzeczywiście taki jest, jeśli podchodzimy do niego na poważnie, a dodatkowo dobieramy ćwiczenia, które nie należą do najprostszych. Co nie znaczy jednak, że osoba zaczynająca dopiero przygodę z siłownią nie może sięgnąć po tę metodę treningową. Na czym bowiem polega trening typu cross?

To nic innego jak program ćwiczeń, ułożonych kolejno, jedno po drugim, które wykonuje się określoną ilość razy w określonym czasie. Może to wyglądać tak: 10 x jump box (wskakiwanie na skrzynię), następnie (od razu bez chwili odpoczynku) 10 swingów, po czym 10 russian twist. Układ ten wykonujemy w kółko przez 5 minut. Możliwości doboru ćwiczeń, ilości powtórzeń, czasu trwania jest nieskończona ilość. Wszystko zależy od naszych indywidualnych możliwości.

Z treningiem cross związane jest pojęcie skalowania.

To jedna z najważniejszych zasad, na której oparta jest cała filozofia tego, że Cross jest dla wszystkich. Bez skalowania, nie byłoby Cross, a ćwiczący mieliby duże problemy, aby podjąć się tego rodzaju treningu. Jeśli jesteś początkującym i dopiero zaczynasz, to skalowanie w Cross spowoduje, że nie będziesz bał się przyjść do boxu. Więcej, będziesz mógł namówić znajomego czy swoją mamę na wspólny, pierwszy trening Cross.

Skalowanie – to dostosowywanie ćwiczeń do poziomu sprawności ćwiczącego. Zawodowy sportowiec może trenować, robiąc przysiady ze sztangą, osoba początkująca bez obciążenia, a osoba starsza może siadać i wstawać ze skrzyni. Na jednym treningu wszyscy mogą wykonywać ten sam zestaw ćwiczeń, ale każdy na sposób, który dla niego będzie optymalny. Zarówno osoby o mniejszej sprawności, jak i te które posiadają wady postawy czy niepełnosprawności, wszyscy są w stanie trenować na jednym treningu. Trener na sali jest po to, aby dostosować ćwiczenia do poziomu sprawności wszystkich uczestników. Każdy kiedyś zaczynał i musiał skalować.

 

Każdy, nawet początkujący crossfitter wie, że treningi w oparciu o tę filozofię mają na celu pełną różnorodność ćwiczeń, a koncentrują się zarówno na rozwoju siły, wytrzymałości tlenowej, beztlenowej, zręczności, zwinności jak i innych komponentów, które wspólnie składają się na pojęcie ogólnej sprawności fizycznej. Niejako ideą programu jest tworzenie treningów różnorakich, rozwijających różne płaszczyzny sprawności. Nie oznacza to jednak, że trening robiony jest bez planu. Jeśli sami nie potrafimy go ułożyć możemy poprosić o to kogoś bardziej doświadczonego lub skorzystać z gotowych planów w internecie.

Warto także, jeśli nie zamierzamy na stałe trenować crossfitu, włączyć od czasu do czasu ćwiczenia, ułożone według opisanego przez mnie na początku schematu, aby urozmaicić swoje treningi.

 

 

 

 

 

Skalowanie w cross training

21 maja 2019

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba