Nadmierna aktywność sportowa może być jedną z przyczyn powstawania tzw. punktów spustowych. Tworzą się one na styku skupiska mięśni lub powięzi (powieź to rodzaj elastycznej "siatki" okalającej mięsień i utrzymującej go w odpowiednim kształcie). Obszary te poddane uciskowi mogą wywoływać silny ból, tzw. ból mięśniowo-powięziowy.

Odpowiednie zastosowanie technik mobilizacyjnych nie tylko wpływa na uwolnienie punktów spustowych, ale także poprawia mobilność stawów oraz eliminuje przykurcze mięśniowe. Systematyczne stosowanie technik mobilizacyjnych ogranicza możliwość wystąpienia kontuzji i unieruchomienia nas sportowo na dłuższy czas.

 

1. Do najważniejszej metody mobilizacyjnej zaliczamy mobilizację uciskową. Sprawdza się ona przede wszystkim w przypadku zwalczania bólów mięśniowych, eliminacji występowania pozbijanych włókien mięśniowych, uwalniania punktów spustowych, zadbania o prawidłową siłę skurczu mięśni oraz przywrócenia odpowiedniego poślizgu pomiędzy mięśniami a skórą.

Do mobilizacji uciskowej potrzebny jest wałek. Należy położyć się (np. nasze udo) na wałku rozluźniając mięsień. Opierając się całą masą naszego ciała powoli rolujemy część naszego ciała wykonując ruchy w przód i w tył. Dlatego też metoda ta nosi nazwę rolowania. Im wolniej będziemy wykonywać ruchy, tym cała mobilizacja będzie skuteczniejsza, gdyż mięśnie będą przyzwyczajane do coraz większego nacisku.

 

2. Druga metoda to napinanie i rozluźnianie mięśni. Metoda ta sprawdza się przede wszystkim podczas zwiększania zakresu ruchu przykurczonych mięśni oraz w procesie poprawy siły skurczu mięśni. Metoda polega na napinaniu oraz rozluźnianiu mięśnia w momencie maksymalnego jego rozciągnięcia. Wykonujemy ją w ten sposób, gdy po maksymalnym rozciągnięciu mięśnia napinamy mięsień na kilka sekund i ponownie rozluźniamy. Operację powtarzamy kilka razy.

 

3. Trzecia metoda którą przedstawię to metoda metoda mobilizacji z użyciem gumowej taśmy. Służy ona usuwaniu blokad w stawach. Dodatkowo dzięki tej metodzie zwiększymy zakres ruchu stawu oraz poprawimy dynamikę mięśniową. Rozruszanie stawu przy pomocy taśmy jest jedną z najskuteczniejszych metod radzenia sobie ze sztywnością mięśni oraz nieprawidłowym ułożeniem stawów spowodowanym długim przebywaniem w jednej pozycji. Przykładem takiego ćwiczenia może być wykonanie wykroku, kiedy udo nogi zakrocznej (tej która zagina się w kierunku ziemi) owinięte jest gumową taśmą - przywiązaną np. do szczebelka drabinki. Z tak owiniętą gumą nogą robimy kilka przysiadów wykrocznych, po czym analogicznie wykonujemy to ćwiczenie na drugą nogę.

 

4. I na koniec metoda na rozciągnięcie stawu. Rozciąganie stawów powoduje tworzenie się w nich dodatkowej przestrzeni, co pozwala zlikwidować ograniczenia ruchu oraz zwiększa zakres ruchu w łokciach i kolanach. Najprościej rozciągnąć staw, tworząc w nim dodatkową przestrzeń poprzez zwinięcie ręcznika w rulon i wciśnięcie go w zgięcie łokcia, barku lub kolana. W takiej pozycji pozostajemy około minuty.

 

 

 

 

 

 

Techniki mobilizacyjne

12 kwietnia 2018

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba