Trening tlenowy nazywany jest inaczej aerobowym. Beztlenowy - anaerobowym.

Trening tlenowy to taki, podczas którego energia w trakcie jego wykonywania pozyskiwana jest z przemian tlenowych - ze spalania glukozy, następnie tłuszczów, ketokwasów i aminokwasów. Spalanie tłuszczów odbywa się po około 25 minutach wysiłku o małej lub umiarkowanej intensywności. Trening tlenowy to długotrwały wysiłek o stałej intensywności. Zaliczyć możemy do niego takie aktywności sportowe jak: bieganie, pływanie, jazda na rowerze, a także szybki spacer. Określany jest znanym nam pojęciem "cardio". Charakteryzuje go: stałe tętno, spalanie tłuszczu w trakcie jego wykonywania, długotrwałość i jednostajność wysiłkowa.

 

Trening beztlenowy to taki, w którym energia pozyskiwana jest z przede wszystkim z glikogenu mięśniowego i wątrobowego. Jednak jest to dość skomplikowany proces i to, z czego będzie czerpana energia w trakcie treningu anaerobowego, jest zależne od czasu jego trwania. Trening beztlenowy to trening, podczas którego zachodzą przemiany doprowadzające do wzrostu mięśni, a więc z tym rodzajem treningu mamy do czynienia wykonując trening siłowy. Charakteryzuje go: krótki i intensywny wysiłek, stałe wysokie tętno, spalanie tkanki tłuszczowej następuje po zakończonym wysiłku fizycznym.

 

Czy można stosować jeden i drugi rodzaj treningu podczas jednej sesji treningowej? Oczywiście. Pamiętając jednak o tym, że sesję cardio wykonujemy zawsze po treningu siłowym. Taka kompozycja jest bardzo cenna dla osób, które chcą zachować zbudowaną masę mięśniową, pozbywając się jednocześnie nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Podczas wysiłku siłowego wykorzystujemy zapas glikogenu mięśniowego i wątrobowego. Przy wysiłku aerobowym również na początku czerpiemy zapasy z glikogenu. W sytuacji, kiedy nie mamy już glikogenu w naszym organizmie (bo został wyczerpany w treningu siłowym), szybciej i łatwiej organizm czerpie energię z trzeciego szlaku energetycznego, czyli z wolnych kwasów tłuszczowych.

 

 

 

 

 

 

Trening tlenowy i beztlenowy

23 maja 2018

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba