TRX (trening w zawieszeniu) został wymyślony przez byłego amerykańskiego komandosa Navy SEALS, który szukał optymalnej metody treningowej dla żołnierzy stacjonujących w bazach wojskowych na całym świecie. Opracowany przez niego zestaw pasów był na tyle lekki, poręczny i wytrzymały, że umożliwiał wykonywanie wielu wariantów ćwiczeń siłowych nawet w najtrudniejszych warunkach. Z czasem TRX zaczęły być wykorzystywane przez profesjonalnych sportowców, trenerów oraz zwykłych amatorów fitnessu, szukających skutecznej alternatywy dla kosztownych przyrządów dostępnych tylko w siłowniach.Jedynym narzędziem potrzebnym do treningu TRX są specjalne taśmy w kształcie litery Y zrobione z niezwykle wytrzymałego, a jednocześnie lekkiego polimeru. Pasy są łatwe w transporcie, co umożliwia trening nawet w podróży czy na wakacjach. Można je zawieszać w dowolnych miejscach w pomieszczeniach zamkniętych oraz na zewnątrz – np. na podwórkowym trzepaku. Jeden koniec taśm przymocowuje się do stabilnego punktu, natomiast dwie pozostałe linki ze specjalnymi uchwytami trzyma się w rękach lub zahacza o nie stopy, podpierając się rękami o ziemię.

 

Do treningu najlepiej wykorzystywać oryginalne taśmy TRX sprzedawane w zestawie z dodatkowymi elementami, np. uchwytem do zawieszania pasów na drzwiach, pasem przedłużającym, workiem do transportu. Tańszym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się jedynie w taśmy z uchwytami lub samodzielne wykonanie przyrządu z wykorzystaniem np. linki wspinaczkowej lub taśm transportowych.

 

TRX polecany jest każdemu, niezależnie od stopnia jego wytrenowania. Dzięki treningowi w zawieszeniu kobiety mogą wyszczuplić i ujędrnić sylwetkę, natomiast mężczyźni wyrzeźbić dowolną partię mięśni, np. kaloryfer na brzuchu. Poziom trudności ćwiczeń można z łatwością kontrolować poprzez zmianę kąta nachylenia ciała względem podłoża. Trening ma około 300 wariantów, co czyni go ciekawym urozmaiceniem rutynowych ćwiczeń wykonywanych na przyrządach.

 

Instruktor prowadzący trening w zawieszeniu może modyfikować zajęcia przez dobór mniej lub bardziej zaawansowanych ćwiczeń. Wraz z nabywaniem doświadczenia przez uczestników można przejść do wykonywania ich na jednej nodze. Będzie to nowe wyzwanie w kwestii utrzymania równowagi ciała. Należy pamiętać, iż trening w zawieszeniu to także forma rehabilitacji. We wcześniejszych etapach powrotu do sprawności TRX umożliwia poprawne wykonanie ćwiczeń pomimo występujących dysfunkcji. W trakcie treningu kluczową zasadą jest także unikanie kontaktu taśm z ciałem. Nieprzestrzeganie tej zasady doprowadzi do powstania otarć.

 

Trening w zawieszeniu jest treningiem całego ciała, gdyż zawsze angażuje wiele grup mięśniowych (nie jest możliwe całkowite wyizolowanie i ćwiczenie tylko jednej grupy mięśniowej). Największą korzyścią treningu w zawieszeniu jest pobudzanie do pracy mięśni stabilizujących. Powoduje to znaczne wzmocnienie wiązadeł co chroni przed możliwymi kontuzjami podczas wykonywania niekontrolowanych lub nie typowych ruchów kończyn (co ma często miejsce w warunkach bojowych).Podczas ćwiczeń na TRX angażujemy wszystkie mięśnie naszego ciała, również głębokie oraz te położone w centralnym gorsecie mięśniowym. Jeśli chodzi o mięśnie głębokie i centralny gorset mięśniowy to te części ciała odgrywają bardzo ważną rolę w życiu codziennym, gdyż odpowiedzialne są za prawidłową postawę ciała, co przekłada się na tzw. ekonomikę ruchu. Kiedy nie są one wzmacniane, a wręcz słabe, to nasze ciało, najprościej mówiąc, zaczyna się składać w pół, przez co nadmiernie przenosimy obciążenie na nogi i kolana, w efekcie czego odczuwamy w nich ból.

 

Ćwiczenia pozytywnie wpływają ponadto na stabilność stawów. Wzmacniają też więzadła. Wszystko to w efekcie zapobiega urazom układu ruchu. Dobrze dobrane kształtują równowagę ciała oraz jego mobilność. Sprzęt w postaci taśm TRX jest pomocny w uprawianiu wielu dyscyplin sportowych. Bywa także wykorzystywany do treningów wykonywanych po urazach.

 

 

 

 

 

 

Trening w zawieszeniu

18 stycznia 2018

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba