Kettlebell – inaczej zwany również odważnikiem kulowym czy z rosyjskiego „giria” wywodzi się właśnie z tego kraju. Skąd wzięła się giria i czemu zawdzięcza swój kształt? Jak polska nazwa wskazuje, kettlebell to nic innego jak odważnik. Właśnie w tym celu został wymyślony już w starożytnej Grecji, a w XVII wieku przywędrował do Rosji. Używano go w rolnictwie jako narzędzia do odważania zboża, z czasem jednak zaczęto używać ich do zabaw i konkursów podczas wiejskich jarmarków, a następnie znalazły swoje zastosowanie w treningu wojskowym oraz w treningach siłaczy i kulturystów.

Do tradycyjnych rodzajów „kettli” należą wyłącznie odważniki w trzech wariantach wagowych:

• 16 kg - żółty

• 24 kg - zielony

• 32 kg - czerwony

Inne warianty wagowe są jedynie wynikiem „innowacji”, urozmaicenia i ułatwienia treningu i nie podlegają „giriewoj sport”.

 

W dzisiejszych czasach kettlebell przeżywa pewnego rodzaju renesans i coraz więcej osób zaczyna zauważać korzyści treningu z odważnikiem. Ze względu na ich unikalny kształt powodują inny bodziec na nasze ciało, jest to związane z przesuniętym, w stosunku do klasycznych hantli, środkiem ciężkości. Kettlebells w odróżnieniu od typowych hantli czy sztangi mają przesunięty środek ciężkości to powoduje, że jego masa ma ciągły nacisk na mięsnie przedramienia zwiększając ich siłę oraz wytrzymałość. Trening z odważnikami wymaga nie tylko balansu i koordynacji podczas ćwiczeń, ale również zaangażowania dużej ilości mięśni całego ciała. Im więcej pracujących mięśni w danym ćwiczeniu, tym więcej kalorii jest spalane do produkcji energii. Stosując większe ciężary podczas treningu odczuwa się szybkie przyrosty siły funkcjonalnej.

 

Ćwiczenia z kettlem ma bardzo wiele zalet, przez co zrzeszają sobie coraz większe grono miłośników. Do pozytywnych aspektów treningu z kettlem należą m.in.:

1. Poprawa siły i wytrzymałości – trening kettlebell jest świetny zarówno dla początkujących, jak również dla zaawansowanych, ze względu na to, że pozwala nam dostarczyć innego bodźca do rozwoju naszego ciała niż trening z klasycznymi ciężarami.

2. Poprawa sylwetki i motoryki – poza tym że trening z kettlem pozwala na rozbudowę siły i wytrzymałości, kettlebell może być również świetnym rozwiązaniem jeżeli chcemy poprawić wygląd naszej sylwetki oraz naszą motorykę.

3. Trening z odważnikiem jest zazwyczaj treningiem wielostawowym, angażuje wiele partii mięśniowych i pozwala nam również na wykonanie treningu funkcjonalnego. Dzięki temu możemy zbudować nie tylko ładne mięśnie, ale poprawić również wady postawy oraz odciążyć kręgosłup.

4. Spalanie tkanki tłuszczowej oraz poprawa kondycji – trening z kettlebell może mieć charakter dynamiczny, więc świetnie nadaje się do treningu interwałowego. Pozwala nam zarówno na pracę w charakterze tlenowym, jak i beztlenowym, dodatkowo angażując wiele grup mięśniowych pozwala modelować sylwetkę i spalić więcej kalorii. Trening ma świetny wpływ nie tylko na spalanie tkanki tłuszczowej, ale również na zwiększenie naszej wydolności i poprawę pracy serca.

5. Łatwość i wygoda – ilość ćwiczeń z odważnikiem jest niezliczona, tak naprawdę można trenować z nim każdą partię mięśniową i trenować wszędzie. Dodatkowo trening jest idealny dla początkujących i zaawansowanych. Kolejnym atutem jest to, że kettla możemy zabrać ze sobą praktycznie wszędzie ze względu na jego budowę i zrobić trening całego ciała.

6. Zwiększenie gibkości, poprawa koordynacji ruchowej, motoryki, a w konsekwencji – ogólnej sprawności fizycznej. Trening z kettlebells wymaga nieustannego trzymania balansu i równowagi. Dzięki temu zyskasz większą świadomość ciała oraz będziesz mniej narażony na kontuzje podczas wykonywania codziennych czynności (np. dźwigania ciężkich przedmiotów).

7. Zapobieganie bólom pleców i korekta wad postawy.

8. Ćwiczenia z kettlebells aktywują mięśnie głębokie ciała. To one odpowiadają za stabilizację sylwetki i dobrą kondycję kręgosłupa.

9. Kettlebells jako narzędzie do kompleksowych ćwiczeń angażujących wiele grup mięśniowych pozwoli ci zwiększyć efektywność odchudzania.

10. Poprawa szeroko rozumianej kondycji czyli inaczej wytrzymałości tlenowej i siłowej.

11. Trening z odważnikami może mieć charakter dynamiczny – wówczas łączy w sobie elementy siłowe i cardio. Szybkie tempo ćwiczeń ma dobry wpływ na pracę serca i całego układu krążenia, dotlenia oraz zwiększa wydolność organizmu.

 

 

 

 

 

 

Zalety treningu z kettlami

07 lutego 2018

Maciej Zieliński

trener personalny

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W kilku słowach o tym co robię

Mam na imię Maciej i jestem trenerem personalnym. Treningi prowadzę w Warszawie. Więcej informacji na mój temat i opis kwalifikacji znajdziesz w dziale "O mnie"

Wszystkich zainteresowanych współpracą odsyłam do działu "Treningi" oraz do kontaktu  poprzez email  lub  formularz w dziale "Kontakt"

Jeśli zainteresowała Cię moja osoba